De senaste årens låga isutbredning i Arktis har fått fler och fler fartyg att gena via nordöstpassagen; längs den ryska ishavskusten. I framtiden kommer detta bli en allt mer lukrativ rutt för rederierna eftersom de sparar både tid (30% kortare väg) och bränsle – vilket förvisso är bra för miljön.

När allt fler fartyg trängs i de arktiska vattnen har det effekter på de lokala invånarna, så som isbjörn, valross eller olika valar. Nu börjar det höjas röster om att situationen kommer bli svår för alla de djur som varje år migrerar in och ut genom det trånga Berings sund, mellan Ryssland och Alaska.

Grönlandsvalen, vars bestånd till 90% finns runt Berings sund, och nästa alla valrossar tar sig varje år igenom sundet för att finna föda. Om de helt plötsligt börjar möta fartyg <emf>en masse<emf> är risken för störningar i djurens rörelsemönster stor. Kollisioner uppstår lätt mellan fartyg och val, oftast med dödlig utgång för valen. Ett införande av hastighetsbegränsningar har därför börjat diskuterats inom vissa grupper. En val eller isbjörn ser sig inte om efter fartyg innan denne simmar från punkt A till punkt B.

Ökad mänsklig närvaro i Arktis innebär också mer avfall i vattnet, framförallt från fiskeflottan. Fler garn och nät i vattnet betyder kraftig ökad risk för djur att fastna i dem. Främst kan spöknät, som medvetet eller omedvetet dumpats överbord, fortsätta fiska i flera år efteråt samtidigt som nyfikna djur, som sälar och valrossar, fastnar i dem. Redan i dagsläget är detta ett stor hot mot valrossarna i Stilla havet.

I den atlantiska sektorn kan fartygen välja att ta nordostpassagen, via Ryssland, eller nordvästpassagen, genom den kanadensiska skärgården. Där är djuren inte lika hotade av fler fartyg i området eftersom det är så stort. Både nordost- och nordvästpassagen mynnar dock ut i Berings sund, vilket är mycket smalt, cirka 85 kilometer brett. Påverkan blir extra stor där när tusentals valrossar, sälar och valar tar sig genom sundet samtidigt som de i framtiden möts av hundratals fartyg.

zv7qrnb

Lämna en kommentar...